
e-Paper schermen veranderen de wereld van digital signage, oftewel narrowcasting. Naast de al jaren bekende LCD schermen en de steeds beter betaalbare LED schermen voor zowel binnen als buiten toepassingen is er een nieuwe mogelijkheid. Een e-Paper scherm verbruikt haast geen energie door de techniek wat erachter zit. Veel mensen kennen e-Paper al van e-readers, zoals de Kindle. Deze technologie werkt anders dan traditionele schermen: het reflecteert licht in plaats van dat het licht uitzendt. Hierdoor is het niet alleen rustiger voor het oog, maar vooral ook veel energiezuiniger.
In deze blog leggen we je uit waarom de e-Paper een duurzame oplossing is.
De voordelen van e-Paper schermen
E-Paper schermen zijn ideaal voor toepassingen waarbij je statische content wilt tonen, zoals:
- Elektrische prijsborden in winkels
- Bewegwijzering in kantoren of openbare ruimtes
- Informatieborden in musea of showrooms
- Collectie-uitleg bij tentoonstellingen
- Menuborden in horeca of kantines
Het grootste voordeel is het lage energieverbruik. Een e-Paper verbruikt alleen stroom op het moment dat het beeld verandert. Daarna blijft het beeld uren tot zelfs maanden zichtbaar, ook als de stroom wordt afgesloten. Dit maakt het een duurzame keuze, zeker op locaties waar je geen constante stroomvoorziening of netwerkverbinding hebt.
Wat is er niet mogelijk met e-Paper schermen?
e-Paper schermen zijn uitsluitend geschikt voor statische beelden. Het vernieuwen van een scherm kost enkele seconden, waardoor animaties of video’s niet mogelijk zijn.
Snelle ontwikkeling
Tijdens de ISE beurs in Barcelona zagen we in 2024 nog maar vijf aanbieders van e-Paper oplossingen. In 2025 waren dat er al ruim 30, met opvallend veel nieuwe innovaties:
- Grotere formaten, met schermen tot wel 75 inch, ideaal als vervanging van traditionele posters
- De komst van kleuren-e-Paper
- E-Paper schermen met Android
- Slimme stroomvoorzieningen via zonnecellen of draadloos opladen
- Grote merken als Philips, Sharp/NEC, Dynascan en Samsung omarmen de technologie en breiden hun assortiment snel uit
Screenlink is inmiddels ruim twee jaar actief met e-Paper oplossingen. We helpen bedrijven om deze technologie slim in te zetten, met aandacht voor de locatie, doelgroep en inhoud.
Benieuwd wat e-Paper voor jouw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking of demonstratie. Neem contact met ons op voor advies op maat.
Lees ook.
Wat heb je nodig voor narrowcasting?
Wil je weten wat je allemaal nodig hebt om met narrowcasting te starten? In deze blog leggen we stap voor stap uit waar je op moet letten bij de keuze voor schermen, software en content. Zo maak je een goede start!
